٢٠٠٦/١٢/١٠

شعب لامؤاخذة !!


الموضوع ده أثار تعجبي من فترة منذ أن رصدته.. ولحد دلوقتي لأنه بيتردد على مسامعي بصورة شبه يومية ..
وهو استخدام الشعب المصري- وأعتقد إن هو الشعب الوحيد!! -لكلمة (لمؤاخذة) في كل كلامه .. سواء من فئة العمال والصنايعية والفلاحين.. إلى فئات بعض المثقفين .
والأعجب إن كلمة لمؤاخذة بتستخدم في مختلف التعبيرات .. مش مجرد إنها تسبق كلمة قبيحة أو خارجة أو غير لائقة .. إلخ
يعني مثلا .. ممكن تلاقي واحد يقول وهو بيكلم واحد .. الشخص ده لمؤاخذة حمار !!طيب هنا فهمت إن كلمة حمار اعتبرها الشخص شتيمة .. لذلك احتراما للمتكلم قال (لمؤاخذة) .. مع إن هو قال عليه حمار وشتمه وبهدل الشخص بالفعل .. يعني مؤاخذته مالهاش أي قيمة .
بل ممكن تسمع واحد يقول .. فلان ده (لمؤاخذة) ابن .... !!
بل أنا خايف أتفرج مرة على خلف الأسوار ألاقي قتال قتلا بيحكي عن جريمته للمشاهدين .. ويقول للمذيعة أنا (لمؤخذة) قتلته ومعترف ! .
واستخدام الكلمة يمتد للكلام العادي .يعني ممكن واحد يقول للتاني .. أنا اشتريت النهاردة (لمؤاخذة) جزمة ..هل لأن جزمة موجودة في الجملة فده يجعلها شيء غير محترم ينبغي إن يسبقها لمؤاخذة ؟!!فيها إيه يعني لو قاله أنا اشتريت جزمة .. هل كده خرج عن الزوق العام ؟! .. طبعا لا !!
بل كلمة (لمؤاخذة) .. امتدت للكلام العادي جدا ممكن واحد تلاقيه بيكلم التاني ويقوله .. أنا كنت رايح (لمؤاخذة) للصيدلية أشتري دوا .. ولاقيت الصيدلي هناك وكان سمعه تقيل .. فقعدت أشاورله وأوصفله الدوا بايديا .. كده لمؤاخذة .. ولما خرجت شاورت لمؤاخذة لتاكسي علشان أروح .. ولما روحت لمؤاخذة اتعشيت !!
أحيانا بتكون الكلمة دي لا إرادية .. وأحيانا بتكون الكلمة مقصودة ..بس لحد دلوقتي نفسي أدخل في دماغ اللى بيقولها دايما بتعمد . وأشوف وجهة نظره !!
ما بنكرش إني بقولها أحيانا .. بس بستخدمها بمعنى الأسف أوالاعتذار .. خبطت في واحد وأنا ماشي أحيانا أقوله آسف أو لمؤاخذة .. لكن ما تبقاش حياتي كلها لمؤاخذة يعني !
لمؤاخذة أزعجتكم !

هناك ٩ تعليقات:

Known as PHYSCO يقول...

باحس ان الكلمة دى خلاص بقت جارية على لسان الشعب المصرى من غير لزمة زيها زى ما بيقولوا ... هتفضل ماشى على طول إن شاء الله و تدخل تانى شمال بإذن ربك ... ماشى ما كل حاجة بمشيئة ربنا بس مش بالطريقة دى فى الكلام ... حاجة تانية برضه زى لما حد بيسأل التانى : الساعة كام و الله ؟... طيب ليه .. فى نظرى ده بقى شئ موروث فى ثقافة الشعب المصرى عامة ... كام كلمة لزقوا فى اللسان ... يعنى زى ساعات ما تلاقى أشخاص معينين ليهم لزمة على طول بيكرروها فى كلامهم ... فـ لا مؤاخذة بقت لزمة الشعب المصرى .. رغم انى ما باقولهاش غير فى التريقة :)

Yasmine Adel Fouad يقول...

انا الصراحة بستخدم الكلمة دى كتير فى التهريج تريقة زى ايات يعنى ما قالت

بس فعلا الظاهرة دى واضحة جدا

هو انا و ايات نعتبر ناس من الظاهرة دى

:)

؟

سوكــا يقول...

بعيدا عن الكلمة دي ... من ساعة ما شفت البوست ده في نورماندي وهو عجبني

عامة انا عمري ما استخدمت الكلمة دي نهائياااااا... وبيغظني جدااااا لما حد يحشرها في الكلام
تقدر تقول باعتبرها زي البقدونس كده لا هي اعتذار ولا هي حاجة صريحة دي حاجة كده
فاهمني .. مش ضروري المهم اني فاهمة

بس الرعب فعلا انها بقت ثقافة وموروث للشعب واصبحنا نعمل الغلط ونتبعه بلا مؤاخذة

وبعدين مالها اللزمات انا كل فترة كدة بافتكس كلمة وتفضل في لساني فترة وفي الغالب بتبقي هزار وبعدين بانساها

متغيرة شوية يقول...

انا أعتقد انها مجرد لازمة
زي ما في ناس كتير قوي بتقول في كل جملة ( يعني ) أو ( الصراحة ) هكذا
ومع التكرار الكلمة بتفقد معناها الأساسي تماما وبيبقى ليها معنى اصطلاحي.

وجع دماغ يقول...

أنا أعتقدأن هذه الكلمة- لموأخذه - لا أرادية
يعنى مسألة تعود مش أكتر
أنا شخصيا ما بحبهاش خالص
بس هى عند البعض مسألة تعود
ذى كل الحجات اللى أحيانا نعملها من غير ما نفكر
ونفكر ليه ونوجع دماغنا ليه لامؤاخذه

Hamed Ibrahim يقول...

هي ممكن تكون فعلا مجرد لازمة عند البعض
بس أنا متيقن إن قطاع كبير بيستخدمها من باب ربطها ببعض الكلمات لأن مفكرنها قلة زوق لو ما ربطش بيها لمؤاخذة

لكن الكلمة باستخدامها الطبيعي هي التأسف .. وأعتقد إن الكلمة دي قديمة جدا في المجتمع المصري .. لأن كنا بنشوفها في الأفلام الأبيض وأسود
بس الغريب إن زمان كان الشعب المصري عنده أخلاق وقيم فبيضطر يستخدمها كتير للإعتذار ومن باب الزوق العالي كمان
لكن دلوقتي لا فيه أخلاق ولا قيم ولا زوق .. ومع ذلك بتتحشر في الكلام
!!

doddosh يقول...

انت هايل
انا نفسي اول مسمعت كلمة " لامؤاخذة "دى انتقضتها جدا وتقززت منها
وحسيت اننا شعب محتاج شماعة ومش صريح
بس عن نفسي مع الأيام ومع شرب مياه النيل
وتلوث جو القاهرة
لقيت نفسي بقول " لامؤاخذة" دى ف كلامى
hehehehehe
وصدقنى من غيرها مش هتعرف ان ده مصرى الا لما يقولها
لازم نكون مصريين حتى النخاع
hehehehe
لامؤاخذة طولت عليك وعليهم
("_")

spellz يقول...

7aram 3alik wana 3mala ba2ra l post besoot 3aali 7aseit eno kol kalami hayb2a lamo2a5za b3d kda... bs enta 3ndak 7a2 kelma malhaash lazma fe3lan...

Hamed Ibrahim يقول...

شكرا لكل الردود